Binnen doelgroep: Lagere schoolkinderen (6-12j)
Geplaatst door project TALENT

Hoe herken je een cognitief begaafd kind?

In dit artikel - dat ook als blogpost verscheen op wetenschapsblog Opgroeien - leggen we uit wat het denken van cognitief begaafde kinderen kenmerkt en waarom het belangrijk is hiermee rekening te houden...
Geplaatst door project TALENT

Perfectionisme is geen kerneigenschap van begaafdheid

Begaafde leerlingen worden vaak geportretteerd als perfectionisten. Maar bestaat er wel een inherent verband tussen cognitieve begaafdheid en perfectionisme? We duiken in de resultaten van een recente overzichtsstudie...
Geplaatst door project TALENT

De Taxonomie van Bloom en hogere orde denkvaardigheden

Cognitief begaafde leerlingen hebben minder nood aan oefentijd om relatief eenvoudige dingen te leren, maar meer aan taken waarbij ze hun hogere orde denkvaardigheden verder kunnen ontwikkelen. Maar wat zijn dat dan juist, hogere orde denkvaardigheden?

Hoe talenten stimuleren bij cognitief sterke leerlingen via Lesson Study: de voorstelling van een inspiratiemodel.

In het kader van het Project TALENT werkten in schooljaar 2018-2019 drie lerarenteams uit het lager onderwijs en drie lerarenteams uit het secundair onderwijs aan drie Lesson Studies. Doel: het verbeteren van hun eigen onderwijspraktijk voor cognitief begaafde leerlingen. In dit artikel geven we een korte...
Geplaatst door project TALENT

IQ-test voor alle leerlingen?

Het voorstel om een IQ-test af te nemen van alle leerlingen zet vaak een verhitte discussie in gang. In zulke discussies gaat de nuance soms verloren en wordt de waarheid zelfs geweld aangedaan.
Geplaatst door project TALENT

TVE-screeningsmethode

Eduratio (VL) heeft een eenvoudige screeningsmethode ontwikkeld om alle leerlingen te detecteren die een voorsprong hebben op gebied van wiskunde. Dit wordt de TVE-methode genoemd, wat staat voor 'Tien Vragen Extensie'.
Geplaatst door project TALENT

Surplus Signaal Digitaal

Het abonnement Surplus Signaal Digitaal (uitgeverij Onderwijsadvies) biedt de mogelijkheid om langs de digitale snelweg begaafde en intelligente leerlingen op te sporen en hun profiel nader in beeld te brengen met behulp van het surplus-model.
Geplaatst door project TALENT

SIDI3-protocol

Het Sidi3-protocol (Uitgeverij Eduforce) is een gestructureerd screenings- en signaleringsprotocol voor leerlingen vanaf groep 1 (tweede kleuterklas) tot en met groep 8 (zesde leerjaar), waarin de hele procedure in stappen is weergegeven.
Geplaatst door project TALENT

Het CHC-model van intelligentie

In dit artikel beschrijven we beknopt het CHC-model van intelligentie, door velen beschouwd als het meest gebruikte en best onderbouwde werkmodel van intelligentie dat vandaag voorhanden is.
Geplaatst door project TALENT

Signaleren en diagnostiek van cognitieve begaafdheid

In dit inleidend artikel wordt uitgelegd waarom het belangrijk is om op school zicht te krijgen op de kinderen die cognitief begaafd zijn en op welke manier dit kan gebeuren. Het artikel linkt ook naar de besprekingen van enkele signaleringsprotocollen.
KennisbankThema'sExterne blogsProfessionelenScholen & organisatiesWerkgroepenOver TALENT