• Inspireren
  • Ondersteunen
  • Uitdagen

Platform cognitieve begaafdheid

Meld je aan

Inschrijvingen TALENT-studiedag starten op 21/6

 

Cognitief talent koesteren en uitdagen. Dat is de titel van de tweede TALENT-studiedag die we op woensdag 29 september 2021 organiseren in het Provinciehuis Vlaams-Brabant in Leuven. Net als tijdens de eerste editie, ruim twee jaar geleden, voorzien we ook dit keer een optimale mix tussen praktijk en wetenschap over onderwijs aan en zorg voor cognitief begaafde kinderen en jongeren.

Met Rena Subotnik ("What schools can do to promote youth’s talent development") verwelkomen we opnieuw een gerenommeerde internationale gastspreker. Daarnaast bieden we een overzicht van de belangrijkste onderzoeksresultaten uit project TALENT en gaan na wat deze betekenen voor de dagelijkse onderwijs- en opvoedingspraktijk. Ook laten we enkele inspirerende sprekers vertellen over hoe zij op hun school onderwijs aan begaafde leerlingen organiseren. Thema's die we daarbij aan bod laten komen zijn onder meer signaleren, verrijken, motiveren, onderpresteren, sociale relaties, leerkrachtstijlen en schoolbeleid.

Als klap op de vuurpijl lanceren we het nagelnieuwe TALENT-boek én onze TALENT e-learningmodules, waarvan we hopen dat ze zullen uitgroeien tot praktische tools voor het vorm geven aan en leren over onderwijs aan cognitief begaafde kinderen en jongeren.

Meer informatie over het programma en mogelijkheid tot inschrijven vindt u hier.

 

1
Nieuwe bijdragen afgelopen 7 dagen

Recent toegevoegd door de redactie:

Waar een wil is, is een weg: motivatie voorspelt schoolprestaties bovenop intelligentie en persoonlijkheid

Waarom haalt de ene leerling hoge punten, terwijl een andere het moeilijker heeft? Komt dat door verschillen in aanleg en persoonlijkheid, of speelt ook de motivatie een rol? We zochten het uit op basis van gegevens uit de TALENT-studie.

Als je kind altijd alles lijkt te kunnen...

Het is een populaire opvatting dat hoogbegaafden inherent perfectionistisch zouden zijn: voor wie alles altijd vanzelf lijkt te gaan, zou enkel absolute perfectie volstaan. Maar klopt dit wel? We zochten het wetenschappelijk uit in het TALENT-onderzoek.

Onderpresteren detecteren: percepties van leerkrachten, ouders en leerlingen

In hoeverre slagen leerkrachten, ouders en leerlingen zelf erin om onderpresteren te detecteren? En bij welke groepen leerlingen valt onderpresteren minder eenvoudig vast te stellen? We zoeken antwoorden op basis van data uit het TALENT-onderzoek.

KennisbankThema'sExterne blogsProfessionelenScholen & organisatiesWerkgroepenOver TALENTVoorbeeldscholen