Kennisbank

Gebruik onderstaande filter om de inhoud van de TALENT-kennisbank te filteren op thema, leeftijdscategorie of toepassingsgebied. Artikels van de hand van één van de leden van het TALENT-team hebben een aparte aanduiding gekregen, zodat ze onderscheiden kunnen worden van bijdragen van andere auteurs. Veel leesplezier!

Ouders van uitzonderlijk hoogbegaafde kinderen bundelen de krachten

Terwijl hoogbegaafdheid in Vlaanderen langzaam bekend raakt en er maatregelen voor hoogbegaafde kinderen op scholen worden genomen, vallen uitzonderlijk hoogbegaafde kinderen binnen het onderwijs nog altijd uit de boot ...
Geplaatst door project TALENT

Lesson Study: beter lesgeven aan cognitief begaafde leerlingen

In dit artikel geven we enkele eerste indrukken van wat onze TALENT-leerkrachtenteams via hun Lesson Study geleerd hebben over wat werkt in hun eigen lesgeven aan cognitief begaafde leerlingen.
Geplaatst door project TALENT

Wat is cognitieve begaafdheid?

Wanneer noemen we iemand cognitief begaafd? In dit artikel laten we ons licht schijnen over het concept ‘cognitieve begaafdheid’ en de invulling die we er met project TALENT aan geven...

Stem voor je brein

Een zeer goed filmpje waarbij professor Dr. Christophe Lafosse aangeeft hoe het nu ook wetenschappelijk bewezen is dat je hersenen echt kan trainen. Het brein groeit!

Waarom is versnellen belangrijk? Geef je hoogbegaafd kind alle kansen te groeien!!!

Op een bepaald punt zal je hoogbegaafd kind totaal niet meer aan z’n trekken komen in de klas. Op dat moment moet je als ouder een heel moeilijke beslissing nemen: “Moet ik mijn kind versnellen? En zo ja, … welk type versnelling kies ik dan?”
Geplaatst door project TALENT

Begaafde jongeren, moeilijke gevallen?

Hoogbegaafdheid wordt wel eens in verband gebracht met emotionele moeilijkheden en onbevredigende sociale relaties. Maar klopt dit negatieve beeld wel?

Een wat? Een plusgroep, een pluskamp?!

Een plusgroep, een pluskamp? Wat is de meerwaarde ervan? Wat is het verschil met andere aangeboden activiteiten, met andere kampen?...Toch wel heel wat. Lezen jullie even mee?

Ontwikkelingsvoorsprong vaak te laat herkend : heel belangrijk. Hoe sneller je stappen zet, hoe kleiner je problemen zullen zijn.

Bij ons startte het bij ons derde kind. Ons gromicoach verhaal is gestart bij ons derde kind. Deze veranderde heel snel als ze in de kleuterklas zat. Gedurende die drie jaar kleuterklas was het een hele uitdaging en we hadden geen flauw idee wat te doen

Perfecte punten … maar zonder inspanning? Dan kan je je maar beter zorgen maken.

Het schooljaar zit er bijna op. De juf of meester zijn heel tevreden over de hele lijn. Allemaal goeie resultaten. Je zoon of dochter werkt heel goed mee. Primus van de klas. Maar je kind moet er niets voor doen. Ja ! Dan moet je je echt zorgen maken

Onderwijsaanpak voor talentontwikkeling: wat is mogelijk?

De kranten staan er regelmatig vol van: de leraar werkt gemiddeld meer dan 40 uur per week, maar ook bezorgdheid om het steeds grotere aantal jongeren dat het diploma buiten de school haalt en een artikel dat startende studenten anders voorbereid zijn dan
Sluiten
NieuwsKennisbankThema'sProfessionelenScholen & organisatiesWerkgroepenOver TALENT