Kennisbank

Gebruik onderstaande filter om de inhoud van de TALENT-kennisbank te filteren op thema, leeftijdscategorie of toepassingsgebied. Artikels van de hand van één van de leden van het TALENT-team hebben een aparte aanduiding gekregen, zodat ze onderscheiden kunnen worden van bijdragen van andere auteurs. Veel leesplezier!

Geplaatst door project TALENT

Begaafde jongeren, moeilijke gevallen?

Hoogbegaafdheid wordt wel eens in verband gebracht met emotionele moeilijkheden en onbevredigende sociale relaties. Maar klopt dit negatieve beeld wel?

Hoogbegaafd en toch moeite op school

Een groot aantal hoogbegaafden fietst niet vlot door het onderwijs. Toch merken wij in de praktijk dat een doelgerichte aanpak veel én snel goed werk kan leveren. Wanneer spreken we van onderpresteren en heeft dat alleen maar met het schoolse te maken?

Is mijn kind hoogbegaafd?

Dat is dé vraag van ouders in onze praktijk, en daar gaan we elke keer weer heel zorgvuldig mee aan de slag. Ouders komen heel voorzichtig bij ons binnen met heel veel zorg voor hun kind. Ze willen het goede doen, alvast zeker niet hun kind een label gaan
Geplaatst door project TALENT

Kinderen over de nadelen van hoogbegaafd zijn

In dit filmpje zie je Katya, Eve, Cédric, Nils, Senne en Marie aan het woord. Wat zijn de nadelen van hoogbegaafd zijn? Wat vind je er niet fijn aan?
Geplaatst door project TALENT

Jongeren over de nadelen van hoogbegaafd zijn

In dit filmpje zie je Ezra, Senne, Linus, Ieme, Bo en Timo aan het woord. Wat zijn de nadelen van hoogbegaafd zijn? Wat zijn valkuilen?
Geplaatst door project TALENT

Kinderen aan het woord: schoolmotivatie

In dit filmpje zie je Eve, Jesse, Stan, Cédric, Mathis, Katya, Nils en Marie aan het woord. Ga je graag naar school? Wat vind je niet leuk aan school? Wat is het leukste vak op school?
Geplaatst door project TALENT

Cognitieve begaafdheid: wat weten we voorlopig al uit onderzoek?

Met resultaten van wetenschappelijk onderzoek worden de meest voorkomende vooroordelen over cognitieve begaafdheid weerlegd of genuanceerd door dr. Stijn Smeets van project TALENT.
Geplaatst door project TALENT

Cognitief begaafde leerlingen falen vaker in het onderwijs

Met resultaten van wetenschappelijk onderzoek worden de meest voorkomende vooroordelen over cognitieve begaafdheid weerlegd of genuanceerd door dr. Stijn Smeets van project TALENT.
Geplaatst door project TALENT

Cognitief begaafde leerlingen zijn vaker perfectionistisch

Met resultaten van wetenschappelijk onderzoek worden de meest voorkomende vooroordelen over cognitieve begaafdheid weerlegd of genuanceerd door dr. Stijn Smeets van project TALENT.
Geplaatst door project TALENT

Cognitief begaafde kinderen en jongeren hebben vaker sociale en emotionele problemen

Met resultaten van wetenschappelijk onderzoek worden de meest voorkomende vooroordelen over cognitieve begaafdheid weerlegd of genuanceerd door dr. Stijn Smeets van project TALENT.
Sluiten
NieuwsKennisbankThema'sProfessionelenScholen & organisatiesWerkgroepenOver TALENT