Kennisbank

Gebruik onderstaande filter om de inhoud van de TALENT-kennisbank te filteren op thema, leeftijdscategorie of toepassingsgebied. Artikels van de hand van één van de leden van het TALENT-team hebben een aparte aanduiding gekregen, zodat ze onderscheiden kunnen worden van bijdragen van andere auteurs. Veel leesplezier!

Geplaatst door project TALENT

Perfectionisme is geen kerneigenschap van begaafdheid

Begaafde leerlingen worden vaak geportretteerd als perfectionisten. Maar bestaat er wel een inherent verband tussen cognitieve begaafdheid en perfectionisme? We duiken in de resultaten van een recente overzichtsstudie...
Geplaatst door project TALENT

Het CHC-model van intelligentie

In dit artikel beschrijven we beknopt het CHC-model van intelligentie, door velen beschouwd als het meest gebruikte en best onderbouwde werkmodel van intelligentie dat vandaag voorhanden is.
Geplaatst door project TALENT

TALENT-nieuwsbrief - editie 5

In deze editie een artikel rond wat cognitieve begaafdheid nu precies is én enkele bevindingen van de leraren die in onze Lesson Study aan de slag gingen met hun eigen lesgeven aan cognitief begaafde leerlingen. Een must-read!
Geplaatst door project TALENT

Begaafde jongeren, moeilijke gevallen?

Hoogbegaafdheid wordt wel eens in verband gebracht met emotionele moeilijkheden en onbevredigende sociale relaties. Maar klopt dit negatieve beeld wel?
Geplaatst door project TALENT

Kinderen over de nadelen van hoogbegaafd zijn

In dit filmpje zie je Katya, Eve, Cédric, Nils, Senne en Marie aan het woord. Wat zijn de nadelen van hoogbegaafd zijn? Wat vind je er niet fijn aan?
Geplaatst door project TALENT

Jongeren over de nadelen van hoogbegaafd zijn

In dit filmpje zie je Ezra, Senne, Linus, Ieme, Bo en Timo aan het woord. Wat zijn de nadelen van hoogbegaafd zijn? Wat zijn valkuilen?
Geplaatst door project TALENT

Kinderen aan het woord: schoolmotivatie

In dit filmpje zie je Eve, Jesse, Stan, Cédric, Mathis, Katya, Nils en Marie aan het woord. Ga je graag naar school? Wat vind je niet leuk aan school? Wat is het leukste vak op school?
Geplaatst door project TALENT

Cognitieve begaafdheid: wat weten we voorlopig al uit onderzoek?

Met resultaten van wetenschappelijk onderzoek worden de meest voorkomende vooroordelen over cognitieve begaafdheid weerlegd of genuanceerd door dr. Stijn Smeets van project TALENT.
Geplaatst door project TALENT

Mythe: "Cognitief begaafde leerlingen zijn vaker perfectionistisch."

Met resultaten van wetenschappelijk onderzoek worden de meest voorkomende vooroordelen over cognitieve begaafdheid weerlegd of genuanceerd door dr. Stijn Smeets van project TALENT.
Geplaatst door project TALENT

Mythe: "Cognitief begaafde kinderen en jongeren hebben vaker sociale en emotionele problemen."

Met resultaten van wetenschappelijk onderzoek worden de meest voorkomende vooroordelen over cognitieve begaafdheid weerlegd of genuanceerd door dr. Stijn Smeets van project TALENT.
Sluiten
KennisbankThema'sExterne blogsProfessionelenScholen & organisatiesWerkgroepenOver TALENT