• Inspireren
  • Ondersteunen
  • Uitdagen

Platform cognitieve begaafdheid

Meld je aan

TALENT-onderzoek wint een internationale award!

 

Deze week kregen we het opwindende nieuws van de AERA Giftedness SIG dat één van onze onderzoeksartikels de tweejaarlijkse Path Breaker Award heeft gewonnen. Dit is een prijs die wordt uitgereikt als erkenning voor onderzoek over begaafdheid, creativiteit of talent dat gezamenlijk is uitgevoerd door een promotor en doctoraatsstudent en waarvan het artikel gepubliceerd werd in een tijdschrift dat normaal niet op deze domeinen gericht is. Door te publiceren in tijdschriften die gewoonlijk geen artikelen bevatten met focus op begaafdheid, bereiken we een grotere en andere populatie waardoor we meer bewustzijn creëren over de diverse onderwijs- en ontwikkelingsbehoeften van cognitief sterke leerlingen, één van de doelen van Project TALENT.

Deze erkenning voelt als een prestatie voor ons allemaal, want het is geweldig om de onderzoeksprioriteiten en conceptuele en methodologische benadering van Project TALENT erkend te zien als relevant en waardevol binnen de internationale onderzoeksgemeenschap voor begaafdheid. We bereiken de doelen die we wilden bereiken, en dit is opnieuw een herinnering aan dat feit. Proficiat aan dra. Alicia Ramos en prof. Karine Verschueren!

Literatuur:

Ramos, A., De Fraine, B., & Verschueren, K. (2020). Learning goal orientation in high-ability and average-ability students: Developmental trajectories, contextual predictors, and long-term educational outcomes. Journal of Educational Psychology. doi:10.1037/edu0000476

Thumbs up girl

0
Nieuwe bijdragen afgelopen 7 dagen

Recent toegevoegd door de redactie:

Onderpresteren detecteren: percepties van leerkrachten, ouders en leerlingen

In hoeverre slagen leerkrachten, ouders en leerlingen zelf erin om onderpresteren te detecteren? En bij welke groepen leerlingen valt onderpresteren minder eenvoudig vast te stellen? We zoeken antwoorden op basis van data uit het TALENT-onderzoek.

Motivatie bij cognitief begaafde leerlingen

In dit artikel gaan we in op drie belangrijke vragen: ‘Wat houdt het concept motivatie in?’, ‘Hoe speelt motivatie een rol bij begaafde leerlingen?’ en ‘Hoe kan ik zelf de motivatie van leerlingen bevorderen?’.

“Hoogbegaafd?!” Hoe ziet jouw leerkracht je?

We weten dat labels of korte omschrijvingen bepaalde stereotypes kunnen oproepen bij leerkrachten, bijvoorbeeld bij leerlingen uit minderheden of leerlingen met beperkingen. Maar wat roept het label ‘hoogbegaafd’ op? Positieve associaties? Of negatieve ve

Nieuw in het platform

Go for GROW: Op weg naar een groei mindset

Datum: 7 april 2021
Type: Training
Locatie: Online
3 weken geleden

Leer je peergroepkinderen zelf Bloombladen maken

Positieve reacties bij presentatie werkboekjes “Leer het kind zelf een Bloomblad te maken”
3 weken geleden

Welbevinden van cognitief sterke leerlingen in het basisonderwijs. VUB onderzoek bij ouders en hoog-intelligente kinderen van 7 tot 13 jaar die naar een Vlaamse lagere school gaan. Oproep tot deelname.

Wij willen de beleving van begaafde kinderen in de lagere school beter begrijpen en nagaan wat de impact is van de verschillende maatregelen op het welbevinden van deze kinderen.
1 maand geleden
KennisbankThema'sExterne blogsProfessionelenScholen & organisatiesWerkgroepenOver TALENT