Binnen thema: Signaleren en diagnostiek
Geplaatst door project TALENT

Materiaal TALENT-studiedag staat online!

Wil je de studiedag graag herbeleven of kon je er niet bij zijn? Bekijk dan hier het programma van de studiedag met links naar alle presentaties én video-opnames van de plenaire sessies.
Geplaatst door project TALENT

Hoe herken je sterke cognitieve vaardigheden?

Prof. Verschueren vertelt meer over hoe je bij iemand kunt herkennen dat zijn of haar cognitieve vaardigheden sterk zijn. En zijn er ook sociaal-emotionele kenmerken die in aanmerking komen voor herkenning van begaafdheid? Ze sluit ten slotte af met de st
Geplaatst door project TALENT

Wat zijn cognitieve vaardigheden?

Prof. Verschueren vertelt je in deze kennisclip meer over wat cognitieve vaardigheden nu juist zijn. Wat is intelligentie? Zijn er verschillen in intelligentie? Welke cognitieve vaardigheden worden getest om intelligentie te meten?
Geplaatst door project TALENT

Als je kind altijd alles lijkt te kunnen...

Het is een populaire opvatting dat hoogbegaafden inherent perfectionistisch zouden zijn: voor wie alles altijd vanzelf lijkt te gaan, zou enkel absolute perfectie volstaan. Maar klopt dit wel? We zochten het wetenschappelijk uit in het TALENT-onderzoek.
Geplaatst door project TALENT

Onderpresteren detecteren: percepties van leerkrachten, ouders en leerlingen

In hoeverre slagen leerkrachten, ouders en leerlingen zelf erin om onderpresteren te detecteren? En bij welke groepen leerlingen valt onderpresteren minder eenvoudig vast te stellen? We zoeken antwoorden op basis van data uit het TALENT-onderzoek.
Geplaatst door project TALENT

“Hoogbegaafd?!” Hoe ziet jouw leerkracht je?

We weten dat labels of korte omschrijvingen bepaalde stereotypes kunnen oproepen bij leerkrachten, bijvoorbeeld bij leerlingen uit minderheden of leerlingen met beperkingen. Maar wat roept het label ‘hoogbegaafd’ op? Positieve associaties? Of negatieve ve
Geplaatst door project TALENT

Hoogbegaafdheid herkennen in de klas: lessen uit het TALENT-onderzoek

Hoe goed herkennen Vlaamse leerkrachten hoogbegaafde leerlingen in hun klas? Dat onderzochten we in 115 klassen uit het eerste jaar secundair onderwijs...
Geplaatst door project TALENT

Hoe herken je een cognitief begaafd kind?

In dit artikel - dat ook als blogpost verscheen op wetenschapsblog Opgroeien - leggen we uit wat het denken van cognitief begaafde kinderen kenmerkt en waarom het belangrijk is hiermee rekening te houden...
Geplaatst door project TALENT

IQ-test voor alle leerlingen?

Het voorstel om een IQ-test af te nemen van alle leerlingen zet vaak een verhitte discussie in gang. In zulke discussies gaat de nuance soms verloren en wordt de waarheid zelfs geweld aangedaan.
Geplaatst door project TALENT

TVE-screeningsmethode

Eduratio (VL) heeft een eenvoudige screeningsmethode ontwikkeld om alle leerlingen te detecteren die een voorsprong hebben op gebied van wiskunde. Dit wordt de TVE-methode genoemd, wat staat voor 'Tien Vragen Extensie'.
Thema'sLeermodulesExterne blogsProfessionelenScholen & organisatiesWerkgroepenVoorbeeldscholenOver TALENT