Binnen thema: Signaleren en diagnostiek
Geplaatst door project TALENT

Als je kind altijd alles lijkt te kunnen...

Het is een populaire opvatting dat hoogbegaafden inherent perfectionistisch zouden zijn: voor wie alles altijd vanzelf lijkt te gaan, zou enkel absolute perfectie volstaan. Maar klopt dit wel? We zochten het wetenschappelijk uit in het TALENT-onderzoek.
2 weken geleden
Geplaatst door project TALENT

Onderpresteren detecteren: percepties van leerkrachten, ouders en leerlingen

In hoeverre slagen leerkrachten, ouders en leerlingen zelf erin om onderpresteren te detecteren? En bij welke groepen leerlingen valt onderpresteren minder eenvoudig vast te stellen? We zoeken antwoorden op basis van data uit het TALENT-onderzoek.
4 maanden geleden
Geplaatst door project TALENT

“Hoogbegaafd?!” Hoe ziet jouw leerkracht je?

We weten dat labels of korte omschrijvingen bepaalde stereotypes kunnen oproepen bij leerkrachten, bijvoorbeeld bij leerlingen uit minderheden of leerlingen met beperkingen. Maar wat roept het label ‘hoogbegaafd’ op? Positieve associaties? Of negatieve ve
5 maanden geleden
Geplaatst door project TALENT

Hoogbegaafdheid herkennen in de klas: lessen uit het TALENT-onderzoek

Hoe goed herkennen Vlaamse leerkrachten hoogbegaafde leerlingen in hun klas? Dat onderzochten we in 115 klassen uit het eerste jaar secundair onderwijs...
1 jaar geleden
Geplaatst door project TALENT

Hoe herken je een cognitief begaafd kind?

In dit artikel - dat ook als blogpost verscheen op wetenschapsblog Opgroeien - leggen we uit wat het denken van cognitief begaafde kinderen kenmerkt en waarom het belangrijk is hiermee rekening te houden...
1 jaar geleden
Geplaatst door project TALENT

IQ-test voor alle leerlingen?

Het voorstel om een IQ-test af te nemen van alle leerlingen zet vaak een verhitte discussie in gang. In zulke discussies gaat de nuance soms verloren en wordt de waarheid zelfs geweld aangedaan.
2 jaar geleden
Geplaatst door project TALENT

TVE-screeningsmethode

Eduratio (VL) heeft een eenvoudige screeningsmethode ontwikkeld om alle leerlingen te detecteren die een voorsprong hebben op gebied van wiskunde. Dit wordt de TVE-methode genoemd, wat staat voor 'Tien Vragen Extensie'.
2 jaar geleden
Geplaatst door project TALENT

Surplus Signaal Digitaal

Het abonnement Surplus Signaal Digitaal (uitgeverij Onderwijsadvies) biedt de mogelijkheid om langs de digitale snelweg begaafde en intelligente leerlingen op te sporen en hun profiel nader in beeld te brengen met behulp van het surplus-model.
2 jaar geleden
Geplaatst door project TALENT

SIDI3-protocol

Het Sidi3-protocol (Uitgeverij Eduforce) is een gestructureerd screenings- en signaleringsprotocol voor leerlingen vanaf groep 1 (tweede kleuterklas) tot en met groep 8 (zesde leerjaar), waarin de hele procedure in stappen is weergegeven.
2 jaar geleden
Geplaatst door project TALENT

Pientere Peuters

Het doel van de methode Pientere Peuters (Expertgroep Ontwikkelingsvoorsprong) is het signaleren van een voorsprong bij kinderen van 0 tot 4 jaar in crèches, peutertuinen en kinderopvang (voor kinderen vanaf 4 jaar in de kleuterklas is de methode Knappe K
2 jaar geleden
KennisbankThema'sExterne blogsProfessionelenScholen & organisatiesWerkgroepenOver TALENTVoorbeeldscholen