Kennisbank

Gebruik onderstaande filter om de inhoud van de TALENT-kennisbank te filteren op thema, leeftijdscategorie of toepassingsgebied. Artikels van de hand van één van de leden van het TALENT-team hebben een aparte aanduiding gekregen, zodat ze onderscheiden kunnen worden van bijdragen van andere auteurs. Veel leesplezier!

Wens je liever op een andere manier te zoeken, dan kan je ook naar onze themapagina gaan, waar de inhoud gebundeld staat per thema.

Geplaatst door project TALENT

Nieuwsbrief Expertisecentrum TALENT Editie 22 - januari 2024

In deze nieuwsbrief: Lerende netwerken gestart: 428 scholen leren van elkaar over cognitief sterk functioneren / Save the date! Studiedag CSF op 4 februari 2025 / Onderzoek: "Ben ik nog wel...
Profielfoto van Projectteam TALENT
Geplaatst door project TALENT

Leven hoogbegaafden “intenser”? Meta-analyse over het verband tussen hoogbegaafdheid en overprikkelbaarheid

Klopt het dat met een “sterk brein” ook een “intens zijn” samenhangt? In 2016 vatte een meta-analyse de resultaten van 12 studies over het verband tussen hoogbegaafdheid en verschillende vormen van overprikkelbaarheid (overexcitabilities) samen.
Profielfoto van Projectteam TALENT
Geplaatst door project TALENT

Ben ik nog wel slim als het moeilijk wordt op school? Veranderingen in wiskundig zelfconcept bij cognitief begaafde leerlingen tijdens de overgang naar de secundaire school

In deze studie onderzochten we de ontwikkeling van het wiskundig zelfconcept van cognitief begaafde leerlingen tijdens de overgang van basis- naar secundair onderwijs.
Profielfoto van Projectteam TALENT
Geplaatst door project TALENT

Nieuwsbrief Expertisecentrum TALENT Editie 21 - oktober 2023​

In deze nieuwsbrief: - Interuniversitair expertisecentrum (KU Leuven, UGent, Universiteit Antwerpen) voor begeleiding “Ondersteuningsbeleid voor cognitief sterk functionerende leerlingen” - Hoe m...
Profielfoto van Projectteam TALENT
Geplaatst door project TALENT

Hoe motiveren leerkrachten cognitief sterke leerlingen? (De)motiverende leerkrachtstijlen onder de loep

Leerkrachten spelen een centrale rol in de motivatie van cognitief begaafde jongeren. In deze studie onderzochten we hoe leerkrachten hun leerkrachtstijl aanpassen aan de onderwijsbehoeften van deze jongeren.
Profielfoto van Projectteam TALENT
Geplaatst door project TALENT

Nieuwsbrief Expertisecentrum editie 20 - mei 2023

In deze nieuwsbrief: Vlaams ondersteuningsbeleid verder uitgebouwd, nieuwe studie 'leerhonger', leidraad versnellen SO, belang leerkracht-leerlingrelatie betrokkenheid begaafde leerlingen
Profielfoto van Projectteam TALENT
Geplaatst door project TALENT

Versnellingsdagboek

Om kinderen in de lagere school op te volgen vanaf het moment dat een beslissing tot een versnelling wordt gemaakt kan een school gebruik maken van een versnellingsdagboek.
Profielfoto van Projectteam TALENT
Geplaatst door project TALENT

Basisscholen gezocht voor nieuwe studie naar het stimuleren van “leerhonger”

Basisscholen gezocht voor nieuwe studie naar het stimuleren van “leerhonger”
Profielfoto van Projectteam TALENT
Geplaatst door project TALENT

Het belang van de leerkracht-leerlingrelatie voor de betrokkenheid van cognitief begaafde leerlingen

Het TALENT-onderzoek bestudeerde het belang van de leerkracht-leerlingrelatie voor de betrokkenheid van cognitief begaafde leerlingen in het secundair onderwijs.
Profielfoto van Projectteam TALENT
Geplaatst door project TALENT

LEidraad voor Versnellen in het secundair onderwijs - LEV-document

Dit document is een hulpmiddel om na te denken over mogelijkheden, gevolgen en mogelijke stappen bij versnelling.
Profielfoto van Projectteam TALENT
Thema'sLeermodulesProfessionelenScholen & organisatiesWerkgroepenOndersteuningsbeleid CSFNieuwsbriefOver TALENT
Sluiten