Kennisbank

Gebruik onderstaande filter om de inhoud van de TALENT-kennisbank te filteren op thema, leeftijdscategorie of toepassingsgebied. Artikels van de hand van één van de leden van het TALENT-team hebben een aparte aanduiding gekregen, zodat ze onderscheiden kunnen worden van bijdragen van andere auteurs. Veel leesplezier!

Geplaatst door project TALENT

IQ-test voor alle leerlingen?

Het voorstel om een IQ-test af te nemen van alle leerlingen zet vaak een verhitte discussie in gang. In zulke discussies gaat de nuance soms verloren en wordt de waarheid zelfs geweld aangedaan.

Betrokkenheid en motivatie van cognitief sterke leerlingen: eerste resultaten van de TALENT-studie

In dit artikel vatten we de eerste bevindingen samen van een grootschalig onderzoek dat we momenteel uitvoeren bij 3.400 leerlingen in 27 Vlaamse scholen (eerste graad secundair onderwijs).
Geplaatst door project TALENT

Betrokkenheid en motivatie van cognitief sterke leerlingen: eerste resultaten van de TALENT-studie

Dagen Vlaamse scholen de cognitief sterkste leerlingen wel genoeg uit? Vervelen begaafde leerlingen zich niet in de klas? En hoe stimulerend vinden ze hun schoolwerk? Dit zijn enkele belangrijke vragen waarop het project TALENT een antwoord wil bieden.
Geplaatst door project TALENT

TVE-screeningsmethode

Eduratio (VL) heeft een eenvoudige screeningsmethode ontwikkeld om alle leerlingen te detecteren die een voorsprong hebben op gebied van wiskunde. Dit wordt de TVE-methode genoemd, wat staat voor 'Tien Vragen Extensie'.
Geplaatst door project TALENT

Surplus Signaal Digitaal

Het abonnement Surplus Signaal Digitaal (uitgeverij Onderwijsadvies) biedt de mogelijkheid om langs de digitale snelweg begaafde en intelligente leerlingen op te sporen en hun profiel nader in beeld te brengen met behulp van het surplus-model.
Geplaatst door project TALENT

SIDI3-protocol

Het Sidi3-protocol (Uitgeverij Eduforce) is een gestructureerd screenings- en signaleringsprotocol voor leerlingen vanaf groep 1 (tweede kleuterklas) tot en met groep 8 (zesde leerjaar), waarin de hele procedure in stappen is weergegeven.
Geplaatst door project TALENT

Het CHC-model van intelligentie

In dit artikel beschrijven we beknopt het CHC-model van intelligentie, door velen beschouwd als het meest gebruikte en best onderbouwde werkmodel van intelligentie dat vandaag voorhanden is.
Geplaatst door project TALENT

Pientere Peuters

Het doel van de methode Pientere Peuters (Expertgroep Ontwikkelingsvoorsprong) is het signaleren van een voorsprong bij kinderen van 0 tot 4 jaar in crèches, peutertuinen en kinderopvang (voor kinderen vanaf 4 jaar in de kleuterklas is de methode Knappe K
Geplaatst door project TALENT

Knappe Kleuters

Het doel van de methode Knappe Kleuters (Expertgroep Ontwikkelingsvoorsprong) is het signaleren van een voorsprong bij kleuters in de kleuterklas (voor professionals in crèches en peutertuinen is de methode Pientere Peuters ontwikkeld).
Geplaatst door project TALENT

Signaleren en diagnostiek van cognitieve begaafdheid

In dit inleidend artikel wordt uitgelegd waarom het belangrijk is om op school zicht te krijgen op de kinderen die cognitief begaafd zijn en op welke manier dit kan gebeuren. Het artikel linkt ook naar de besprekingen van enkele signaleringsprotocollen.
Sluiten
KennisbankThema'sExterne blogsProfessionelenScholen & organisatiesWerkgroepenOver TALENT