Kennisbank

Gebruik onderstaande filter om de inhoud van de TALENT-kennisbank te filteren op thema, leeftijdscategorie of toepassingsgebied. Artikels van de hand van één van de leden van het TALENT-team hebben een aparte aanduiding gekregen, zodat ze onderscheiden kunnen worden van bijdragen van andere auteurs. Veel leesplezier!

Geplaatst door project TALENT

“Hoogbegaafd?!” Hoe ziet jouw leerkracht je?

We weten dat labels of korte omschrijvingen bepaalde stereotypes kunnen oproepen bij leerkrachten, bijvoorbeeld bij leerlingen uit minderheden of leerlingen met beperkingen. Maar wat roept het label ‘hoogbegaafd’ op? Positieve associaties? Of negatieve ve
Geplaatst door project TALENT

Het is pas leuk als het moeilijk is: leerhonger en cognitieve uitdaging in de klas

Goede lessen zijn lessen waarin leerlingen op het gepaste niveau worden uitgedaagd. Maar is optimaal uitdagend schoolwerk belangrijker voor leerlingen met een sterke leerhonger? En hoe zit het dan met cognitief begaafde leerlingen? U leest het hier...
Geplaatst door project TALENT

Hoogbegaafdheid en emotionele intelligentie: een complex verhaal

Hebben hoogbegaafde kinderen een hogere emotionele intelligentie dan gemiddeld begaafde kinderen? In een recent artikel brengen onderzoekers de resultaten van 21 studies bij elkaar om te bekijken hoe het nu precies zit...
Geplaatst door project TALENT

Autonomie, verbondenheid en competentie bij hoogbegaafde leerlingen

Als leerkrachten er beter in slagen om leerlingen in hun psychologische basisbehoeften te ondersteunen, dan zijn deze meer gemotiveerd voor school. Vraag is of er op dit vlak verschillen bestaan tussen hoogbegaafde en niet-hoogbegaafde leerlingen.
Geplaatst door project TALENT

Overzicht differentiatie- en verrijkingsmaterialen

In bijlage vind je een overzicht van diverse differentiatie- en verrijkingsmaterialen die op de markt aangeboden worden. Deze lijst wordt regelmatig geüpdatet.
Geplaatst door project TALENT

Keynote studiedag 2019 - Flexibele leerwegen: antwoord of uitdaging?

Vorig jaar organiseerde project TALENT op 25 april een studiedag rond cognitieve begaafdheid in Leuven. Tijdens deze coronatijden zetten we de keynotes van deze studiedag online zodat geïnteresseerden ze van thuis uit kunnen bekijken.
Geplaatst door project TALENT

Keynote studiedag 2019 - Zijn cognitief begaafde leerlingen op motivationeel gebied een vreemde eend in de bijt?

Vorig jaar organiseerde project TALENT op 25 april een studiedag rond cognitieve begaafdheid in Leuven. Tijdens deze coronatijden zetten we de keynotes van deze studiedag online zodat geïnteresseerden ze van thuis uit kunnen bekijken.
Geplaatst door project TALENT

Keynote studiedag 2019 - The Curious Case of Gifted Underachievers

Vorig jaar organiseerde project TALENT op 25 april een studiedag rond cognitieve begaafdheid in Leuven. Tijdens deze coronatijden zetten we de keynotes van deze studiedag online zodat geïnteresseerden ze van thuis uit kunnen bekijken.
Geplaatst door project TALENT

Keynote studiedag 2019 - Cognitief talent in Vlaanderen: wat weten we?

Vorig jaar organiseerde project TALENT op 25 april een studiedag rond cognitieve begaafdheid in Leuven. Tijdens deze coronatijden willen we de keynotes van deze studiedag online zetten zodat leerkrachten en andere geïnteresseerden ze van thuis uit kunnen
Geplaatst door project TALENT

Begaafd en #inuwkot

Wat met cognitief begaafde kinderen in deze periode? Zij hebben zelden nood aan remediëring en herhaling, terwijl hier in het afstandsonderwijs van de afgelopen weken toch de nadruk op lag. Enkele ideëen...
Sluiten
KennisbankThema'sExterne blogsProfessionelenScholen & organisatiesWerkgroepenOver TALENT