Het TALENT-onderzoek bestudeerde het belang van de leerkracht-leerlingrelatie voor de betrokkenheid van cognitief begaafde leerlingen in het secundair onderwijs.
Wil je de studiedag graag herbeleven of kon je er niet bij zijn? Bekijk dan hier het programma van de studiedag met links naar alle presentaties én video-opnames van de plenaire sessies.
Een coachingstraject voor hoogbegaafde universitaire studenten. 8 hoogbegaafde studenten van de KU Leuven schreven zich in voor het drie maanden durende traject. Na afloop rapporteerden deze studenten verschillende positieve gedragsveranderingen.
Waarom houdt de ene leerling van wiskunde, terwijl een andere net een zwak heeft voor taal, geschiedenis of economie? Hangt de voorliefde voor een vak vooral samen met relatief stabiele eigenschappen van de leerlingen of kan ze ook worden aangewakkerd doo
Niet alle cognitief begaafde leerlingen slagen er in om hun potentieel te realiseren. Sommigen gaan onderpresteren. Interventies kunnen deze leerlingen versterken. Project TALENT ontwikkelde twee micro-interventies die op een secundaire school kunnen inge
Waarom haalt de ene leerling hoge punten, terwijl een andere het moeilijker heeft? Komt dat door verschillen in aanleg en persoonlijkheid, of speelt ook de motivatie een rol? We zochten het uit op basis van gegevens uit de TALENT-studie.
In dit artikel gaan we in op drie belangrijke vragen: ‘Wat houdt het concept motivatie in?’, ‘Hoe speelt motivatie een rol bij begaafde leerlingen?’ en ‘Hoe kan ik zelf de motivatie van leerlingen bevorderen?’.
Goede lessen zijn lessen waarin leerlingen op het gepaste niveau worden uitgedaagd. Maar is optimaal uitdagend schoolwerk belangrijker voor leerlingen met een sterke leerhonger? En hoe zit het dan met cognitief begaafde leerlingen? U leest het hier...
Als leerkrachten er beter in slagen om leerlingen in hun psychologische basisbehoeften te ondersteunen, dan zijn deze meer gemotiveerd voor school. Vraag is of er op dit vlak verschillen bestaan tussen hoogbegaafde en niet-hoogbegaafde leerlingen.