• Inspireren
  • Ondersteunen
  • Uitdagen

Platform cognitieve begaafdheid

Meld je aan

Infosessies en inschrijvingen lerende netwerken

Zit jij soms met de handen in het haar als je een cognitief sterk functionerende leerling in de klas hebt en niet goed weet wat je dan kan aanbieden? Twijfel je of een leerling beter versnelt naar een hoger jaar of niet? Wil je graag te weten komen hoe je voor een cognitief sterke kleuter een aangepast aanbod kan voorzien? Wil je je team mee op sleeptouw nemen om een visie uit te schrijven of een beleid uit te werken rond deze doelgroep? Dan is een lerend netwerk cognitief sterk functionerende leerlingen (CSF) misschien wel iets voor jou!

Momenteel zijn in Vlaanderen 20 ankerscholen actief die lerende netwerken organiseren waarin ze andere Vlaamse of Nederlandstalige Brusselse scholen (zowel basis- als secundair onderwijs) inspireren en begeleiden bij het uitwerken van een geschikte aanpak voor CSF leerlingen, ondersteund door het Expertisecentrum Talent. Deelname aan deze lerende netwerken is volledig gratis.

Meer informatie over de netwerken vind u alvast in dit filmpje of op deze pagina.

Inschrijven voor de lerende netwerken kan via dit formulier.

Heb je toch nog vragen? Onze projectmedewerkers organiseren in juni enkele infosessies. Inschrijven is niet nodig, je kan deelnemen door op de link van de gewenste sessie te klikken:

Dinsdag 10 juni om 14u voor secundair onderwijs

Donderdag 12 juni om 15u30 voor alle onderwijsniveaus

Dinsdag 17 juni om 13u30 voor alle onderwijsniveaus

2
Nieuwe bijdragen afgelopen 7 dagen

Recent toegevoegd door de redactie:

Hogere-orde vragen als motor voor motivatie en betrokkenheid van leerlingen

Het stellen van verdiepende vragen wordt vaak gezien als een manier om cognitief sterke leerlingen uit te dagen. Toch blijkt dat veel leerkrachten dit onvoldoende toepassen in hun lessen. Deze studie onderzocht of een korte lerarentraining gebaseerd op Blooms taxonomie hen kan ondersteunen om meer...

Alleen zijn en psychosociaal welzijn: verschillen tussen cognitief sterke jongeren en typische jongeren

Jongeren brengen om uiteenlopende redenen tijd alleen door: voor sommigen is het een moment van rust en zelfreflectie, voor anderen een manier om te ontsnappen aan negatieve gevoelens of sociale spanningen. Deze studie onderzocht bij 540 Vlaamse jongeren uit het vijfde jaar secundair onderwijs (waarvan de...

Nieuwsbrief Expertisecentrum TALENT - editie 28

In deze nieuwsbrief:


Onderzoek: “Eenzaamheidservaringen van CSF-leerlingen: individuele en contextfactoren onder deloep”
Een slim begin: Hoe cognitief sterke studenten kunnen navigeren...

Nieuw in het platform

Geplaatst door project TALENT

Hogere-orde vragen als motor voor motivatie en betrokkenheid van leerlingen

Het stellen van verdiepende vragen wordt vaak gezien als een manier om cognitief sterke leerlingen uit te dagen. Toch blijkt dat veel leerkrachten dit onvoldoende toepassen in hun lessen. Deze studie onderzocht of een korte lerarentraining gebaseerd op Blooms taxonomie hen kan ondersteunen om meer...
Geplaatst door project TALENT

Alleen zijn en psychosociaal welzijn: verschillen tussen cognitief sterke jongeren en typische jongeren

Jongeren brengen om uiteenlopende redenen tijd alleen door: voor sommigen is het een moment van rust en zelfreflectie, voor anderen een manier om te ontsnappen aan negatieve gevoelens of sociale spanningen. Deze studie onderzocht bij 540 Vlaamse jongeren uit het vijfde jaar secundair onderwijs (waarvan de...

Peers4Parents supportgroep voor ouders van hoogbegaafde kinderen

Datum: Dinsdag 21 oktober 2025 - woensdag 16 december 2026
Type: Bijeenkomst
Locatie: Online