Binnen thema: Versnellen
Geplaatst door project TALENT

Materiaal TALENT-studiedag staat online!

Wil je de studiedag graag herbeleven of kon je er niet bij zijn? Bekijk dan hier het programma van de studiedag met links naar alle presentaties én video-opnames van de plenaire sessies.
Geplaatst door project TALENT

Keynote studiedag 2019 - Flexibele leerwegen: antwoord of uitdaging?

Vorig jaar organiseerde project TALENT op 25 april een studiedag rond cognitieve begaafdheid in Leuven. Tijdens deze coronatijden zetten we de keynotes van deze studiedag online zodat geïnteresseerden ze van thuis uit kunnen bekijken.
Geplaatst door project TALENT

Hoe talenten stimuleren bij cognitief sterke leerlingen via Lesson Study: de voorstelling van een inspiratiemodel.

In het kader van het Project TALENT werkten in schooljaar 2018-2019 drie lerarenteams uit het lager onderwijs en drie lerarenteams uit het secundair onderwijs aan drie Lesson Studies. Doel: het verbeteren van hun eigen onderwijspraktijk voor cognitief begaafde leerlingen. In dit artikel geven we een korte...
Geplaatst door project TALENT

TVE-screeningsmethode

Eduratio (VL) heeft een eenvoudige screeningsmethode ontwikkeld om alle leerlingen te detecteren die een voorsprong hebben op gebied van wiskunde. Dit wordt de TVE-methode genoemd, wat staat voor 'Tien Vragen Extensie'.
Geplaatst door project TALENT

Mythe: "Een jaarversnelling is negatief voor de sociale en emotionele ontwikkeling"

Met resultaten van wetenschappelijk onderzoek worden de meest voorkomende vooroordelen over cognitieve begaafdheid weerlegd of genuanceerd door dr. Stijn Smeets van project TALENT.Stelling 6: Een jaarversnelling is negatief voor de sociale en emotion
Geplaatst door project TALENT

Jongeren aan het woord: versnellen

In dit filmpje zie je Linus, Ieme, Bo, Senne, Timo en Ezra aan het woord. Zij versnelden op één of meerdere momenten in hun schoolloopbaan en getuigen over wat dit voor hen betekende.
Geplaatst door project TALENT

Kinderen zelf aan het woord: versnellen

In dit filmpje zie je Stan, Cédric, Marie, Jesse en Katya aan het woord. Zij versnelden op één of meerdere momenten in hun schoolloopbaan en getuigen over wat dit voor hen betekende.
Geplaatst door project TALENT

Sociaal-emotionele gevolgen van versnellen: een studie in Nederland

In het proefschrift van Lianne Hoogeveen, directeur van het CBO in Nijmegen, wordt verslag gedaan van vier studies naar de effecten van onderwijsaanpassingen voor hoogbegaafde leerlingen, met accent op versnellen.
Geplaatst door project TALENT

Vriendschapsverwachtingen van hoogbegaafde kinderen

Hoogbegaafde kinderen bereiken jaren eerder dan andere kinderen de laatste fase van vriendschapsverwachtingen, waardoor ze zich sociaal geïsoleerd voelen en hunkeren naar echte vriendschap.
Geplaatst door project TALENT

100 jaar onderzoek naar het effect van groeperen en versnellen op schools presteren samengevat

Heeft leerlingen groeperen volgens hun vaardigheidsniveau een positief effect op hun schoolse prestaties? En hoe zit het met het effect van versnellen op diezelfde prestaties? Steenbergen-Hu en collega's maakten een grondige meta-analyse.
Thema'sLeermodulesExterne blogsProfessionelenScholen & organisatiesWerkgroepenVoorbeeldscholenOver TALENT