Binnen thema: Verrijken
Geplaatst door project TALENT

Leren leerlingen meer in homogene of in heterogene klassen? Bevindingen uit de TALENT-studie

Dat leerlingen in sterk heterogene klassen het even goed doen als leerlingen in meer homogene klassen, kan verrassend lijken: als leerlingen ongeveer van hetzelfde niveau zijn, zou de instructie naar verwachting beter kunnen aansluiten op hun niveau. Toch
Profielfoto van Projectteam TALENT
Geplaatst door project TALENT

Materiaal TALENT-studiedag staat online!

Wil je de studiedag graag herbeleven of kon je er niet bij zijn? Bekijk dan hier het programma van de studiedag met links naar alle presentaties én video-opnames van de plenaire sessies.
Profielfoto van Projectteam TALENT
Geplaatst door project TALENT

Wat denken leraren over cognitief begaafde leerlingen en beïnvloedt dit hun klaspraktijk?

De opvattingen van leraren over cognitief begaafde leerlingen en hun klaspraktijk onderzocht.
Profielfoto van Projectteam TALENT
Geplaatst door project TALENT

Wat zijn de lievelingsvakken van Vlaamse leerlingen?

Waarom houdt de ene leerling van wiskunde, terwijl een andere net een zwak heeft voor taal, geschiedenis of economie? Hangt de voorliefde voor een vak vooral samen met relatief stabiele eigenschappen van de leerlingen of kan ze ook worden aangewakkerd doo
Profielfoto van Projectteam TALENT
Geplaatst door project TALENT

Het is pas leuk als het moeilijk is: leerhonger en cognitieve uitdaging in de klas

Goede lessen zijn lessen waarin leerlingen op het gepaste niveau worden uitgedaagd. Maar is optimaal uitdagend schoolwerk belangrijker voor leerlingen met een sterke leerhonger? En hoe zit het dan met cognitief begaafde leerlingen? U leest het hier...
Profielfoto van Projectteam TALENT
Geplaatst door project TALENT

TALENT-nieuwsbrief - editie 7

Alweer een nieuwe editie van de TALENT-nieuwsbrief met deze keer onder meer aandacht voor de opstart van het lerend netwerk verrijking en voor TALENT-analyses rond de sociale relaties van begaafde kinderen.
Profielfoto van Projectteam TALENT
Geplaatst door project TALENT

De Taxonomie van Bloom en hogere orde denkvaardigheden

Cognitief begaafde leerlingen hebben minder nood aan oefentijd om relatief eenvoudige dingen te leren, maar meer aan taken waarbij ze hun hogere orde denkvaardigheden verder kunnen ontwikkelen. Maar wat zijn dat dan juist, hogere orde denkvaardigheden?
Profielfoto van Projectteam TALENT
Geplaatst door project TALENT

Hoe talenten stimuleren bij cognitief sterke leerlingen via Lesson Study: de voorstelling van een inspiratiemodel.

In het kader van het Project TALENT werkten in schooljaar 2018-2019 drie lerarenteams uit het lager onderwijs en drie lerarenteams uit het secundair onderwijs aan drie Lesson Studies. Doel: het verbeteren van hun eigen onderwijspraktijk voor cognitief begaafde leerlingen. In dit artikel geven we een korte...
Profielfoto van Projectteam TALENT
Geplaatst door project TALENT

Jongeren aan het woord: de ideale leerkracht

Hoogbegaafde kinderen konden kiezen tussen een tiental eigenschappen van leerkrachten en plaatsten ze in volgorde van belangrijkheid
Profielfoto van Projectteam TALENT
Geplaatst door project TALENT

Kinderen aan het woord: de ideale leerkracht

Hoogbegaafde kinderen konden kiezen tussen een tiental eigenschappen van leerkrachten en plaatsten ze in volgorde van belangrijkheid
Profielfoto van Projectteam TALENT
Thema'sLeermodulesProfessionelenScholen & organisatiesWerkgroepenOndersteuningsbeleid CSFNieuwsbriefOver TALENT