Binnen thema: Signaleren en diagnostiek
Documentenoverzicht

Aanvulling op BaSO-fiche voor CSF leerlingen

Bij de overstap van het basis- naar het secundair onderwijs is het belangrijk dat de secundaire school inzicht krijgt in de leernoden van cognitief sterke leerlingen.

De informatie die wordt doorgegeven via de BaSO-fiche volstaat daarbij niet altijd; zo geven secundaire scholen aan dat ‘verrijking’ in de ene basisschool een heel andere invulling krijgt dan in de andere school en dat ze dus moeilijk kunnen inschatten wat de leernoden van de leerling precies zijn. Binnen het project ‘Voorbeeldscholen’ werd daarom, als aanvulling op de BaSO-fiche, een tool ontwikkeld waarmee basisscholen de onderwijsaanpassingen die ze voor een cognitief sterke leerling hebben doorgevoerd in kaart kunnen brengen. Zo kunnen secundaire scholen beter inschatten waar de sterktes van leerlingen zich situeren en kunnen ze sneller en efficiënter inspelen op de onderwijsbehoeften van cognitief sterk functionerende leerlingen. De tool werd ontwikkeld door een groep van basis- en secundaire scholen binnen het project Voorbeeldscholen en is gratis beschikbaar op het TALENT-platform.

Thema'sLeermodulesProfessionelenScholen & organisatiesWerkgroepenOndersteuningsbeleid CSFNieuwsbriefOver TALENT