Binnen thema: Leren en motivatie
Artikeloverzicht

Motivationele interventies

Jongeren die betrokken zijn op school en die sterk gemotiveerd zijn halen het beste uit zichzelf. Deze jongeren zijn gepassioneerd, hebben een duidelijk doel voor ogen en willen inzetten op het ontwikkelen van hun eigen potentieel. Betrokken leerlingen doen het effectief beter op school en voelen zich beter.

Maar niet alle leerlingen vertonen zo’n grote betrokkenheid. Sommigen hebben problemen om gemotiveerd te raken en kunnen zo onder hun niveau gaan presteren. Interventies kunnen deze leerlingen begeleiden in het versterken van een aantal hulpbronnen en zo onderpresteren en psychologische problemen vermijden.

Doordat een groot aantal scholen meegewerkt hebben met het TALENT-project, kwamen we al heel wat te weten over de redenen waarom deze leerlingen niet meer betrokken zijn op school en gaan onderpresteren. Op basis van deze resultaten ontwikkelden we een online programma om de betrokkenheid en motivatie van jongeren te stimuleren. Het doel is ervoor te zorgen dat leerlingen meer gemotiveerd worden zodat ze goed kunnen presteren op school. In dit programma worden twee micro-interventies, die werden ontwikkeld in het kader van Project TALENT, aangeboden aan scholen van het (algemeen) secundair onderwijs om in te zetten in de klas. Ook individuele jongeren kunnen deze interventies volgen los van de klassituatie.

Lees meer over deze interventies en start de interventies zelf via volgende link:

https://elearning.projecttalent.be/courses/motivationele-interventies/

Toepassingsgebied: Onderwijs, Zorg
Leeftijdscategorie: Pubers en jongeren (12-18j)
Thema'sLeermodulesProfessionelenScholen & organisatiesWerkgroepenOndersteuningsbeleid CSFNieuwsbriefOver TALENT