Binnen thema: Begaafdheid
Artikeloverzicht

Wereldcongres WCGTC in Braga: inspiratie, internationale uitwisseling en praktische inzichten

Van 29 juli tot en met 2 augustus 2025 vond in Braga, Portugal, het 26ste Wereldcongres van de World Council for Gifted and Talented Children (WCGTC) plaats. Meer dan 450 deelnemers uit 54 landen kwamen samen om te spreken over de toekomst van talentontwikkeling. Voor het eerst sinds 2017 was er opnieuw een live-editie na de online edities vanwege corona. 

De kracht van onderwijs voor het ontplooien van talent

Het centrale thema van het congres was de kracht van onderwijs voor (cognitief) getalenteerde kinderen en het ontwikkelen van talent in een voortdurend veranderende wereld. De vele lezingen en werksessies boden ruimte voor reflectie, netwerking en het delen van inspirerende praktijkvoorbeelden. Er was speciale aandacht voor actuele uitdagingen zoals dubbel bijzondere leerlingen, de rol van AI in onderwijs, en het belang van sociale relaties voor academische groei.

Ervaringen van de Vlaamse delegatie

1. Nico De Pauw – Zorgcoördinator, De Broebèlschool

“Ik voelde me als een kind in een snoepwinkel.”

Voor Nico was het congres een intense maar inspirerende ervaring. Hij ontmoette honderden gemotiveerde professionals en voelde zich trots om als Belgische zorgcoördinator deel uit te maken van dit wereldwijde netwerk.

Bijna veertig sessies en meerdere keynotes later voelde de massa minder overweldigend en kon Nico volop genieten van de uitwisseling. Hij benadrukt de sterke inhoudelijke mix: naast academische presentaties waren er ook vele praktische, direct bruikbare sessies.

De keynotes van Karine Verschueren (sociale relaties en talentontwikkeling), Manabu Sumida (STEAM voor jonge kinderen) en David Dai (gifted education in the age of AI) maakten diepe indruk. Ook de persoonlijke ontmoetingen met Julie Link Roberts en Del Siegle (waarmee hij zelfs lunchte) waren hoogtepunten.

Nico merkte op dat veel landen nog maar aan het begin staan van beleid voor cognitief sterk functionerende leerlingen, terwijl Vlaanderen dankzij initiatieven zoals Project Talent al verder staat. Hij ging zelfs actief in gesprek met internationale onderzoekers om de Vlaamse werking onder de aandacht te brengen.

2. Ilse Verhoeven – Middenschool Heilig Hart Bree

Ilse focuste in haar deelname op de praktische toepasbaarheid van de sessies. Ze vond vooral de presentaties over AI en onderwijs bijzonder relevant. AI kan leerkrachten helpen om sneller trajecten op maat te ontwerpen, al blijft menselijke interactie en professionele inschatting onmisbaar.

Daarnaast benadrukte Ilse dat er wereldwijd nog veel vooruitgang te boeken is, maar dat Vlaanderen goed werk levert. Vooral de aandacht voor dubbel bijzondere leerlingen en de erkenning van talentontwikkeling als een levenslang proces vond ze waardevol. Ze nam concrete tips mee voor de klaspraktijk en pleitte voor meer Nederlandstalige materialen om leerkrachten verder te ondersteunen.

3. Professor Karine Verschueren – KU Leuven

Een stuk van je onderzoekswerk en - zeg maar gerust - levenswerk mogen presenteren voor een groot intercontinentaal publiek van gepassioneerde professionals en onderzoekers, dat is iets om bijzonder dankbaar voor te mogen zijn. Karine nam de toehoorders mee in de meest recente wetenschappelijke inzichten over sociale relaties en talentontwikkeling. In haar keynote behandelde ze twee vragen: Wat zegt onderzoek over sociale relaties van cognitief sterke kinderen en jongeren? En hoe kunnen relaties met peers, leraren en ouders talentontwikkeling faciliteren of belemmeren? Telkens werd daarbij stilgestaan bij implicaties voor de praktijk. De vele gesprekken en leuke reacties achteraf, het inspirerende ontbijtgesprek met David Dai, en de mooie netwerkmomenten met onze Nederlandse collega’s en partners binnen het European Talent Support Network zorgden voor een onvergetelijke ervaring.   

Conclusie

Het wereldcongres in Braga was voor de drie deelnemers een bron van inspiratie, ontmoeting en bevestiging. Vlaanderen heeft op internationaal vlak een sterke positie, maar kan tegelijk blijven leren van vernieuwende praktijken wereldwijd.

Of zoals Del Siegle het mooi verwoordde:

“If you have a candy, you don’t keep the paper and throw the candy away.”

Een treffende metafoor voor het koesteren van talent: het gaat erom wat er écht toe doet – en dat mag niet verloren gaan.