Scholen & Organisaties

Naar het overzicht

De Speelkriebel Kessel-Lo

De Speelkriebel is een katholieke, kindgerichte en open kleuterschool in een buurt vol verscheidenheid. In ons opvoedingsproject streven we naar verbinding met iedereen. Wij vinden het belangrijk dat we samen, zowel met de kleuters als met de ouders, bouwen aan een warme school. Onze visie steunt op een werkwijze van ervaringsgerichte en ontwikkelingsgerichte principes.

Speel ...

in een sfeer van geborgenheid en veiligheid Eerst en vooral zorgen we ervoor dat er een goede en veilige sfeer heerst op school. De relatie tussen de kinderen onderling en tussen kinderen en leerkrachten is belangrijk. “Zich goed voelen” is de basis van alle leren. Ook de ouders zijn welkom op school en in de klas. We proberen op verschillende manieren aandacht te hebben voor ouderparticipatie. Zo willen we een mooie brug bouwen tussen het leven thuis en op school. ...en neem je leerproces in eigen handen In de speel-leer-hoeken vinden kleuters materialen om hun ontwikkeling op een speelse wijze te stimuleren en verschillende vaardigheden te verwerven. Tijdens het schooljaar worden deze hoeken voortdurend verrijkt en veranderd zodat er veel tijd en ruimte is om te experimenteren en kleuters steeds uitgedaagd blijven. In het leven moet je leren kiezen. De kleuters in onze school met ervaringsgerichte principes worden daar ook dagelijks mee geconfronteerd. Er is ruimte voor eigen keuzes, persoonlijke initiatieven en creativiteit van de kinderen.

Spring …

en groei in je zijn, in je denken, in je voelen Via thema’s, projecten maar ook themaloze momenten gaan onze kleuters op een actieve en creatieve wijze op ontdekking. De kleuters bepalen mee de onderwerpen, gaan op stap, onderzoeken, verkennen, experimenteren… We zetten in op observatie en het individuele leerproces van onze kleuters. We hebben aandacht voor hun ‘zone van de naaste ontwikkeling’ en willen kleuters uitdagen op het niveau dat net buiten het bereik is van wat de kleuter op eigen kracht kan. De interactie met de leerkracht tilt de kleuter weer naar een hoger ontwikkelingsniveau. Telkens wanneer je kleuter “springt” leert je kleuter iets bij.

Sprankel ...

en straal met je talenten! De leerkrachten zijn hier niet alleen de overbrengers van informatie maar vooral ook de begeleiders van kleuters in hun persoonlijke ontdekkingstocht. Wij hebben oog en zorg voor elke kleuter zodat iedereen kan groeien tot een uniek en talentvol persoon. Iemand die zijn talent kan ontdekken en inzetten voelt een sprankel en is gelukkig! Dat smaakt naar meer, zodat het leerproces nooit stilvalt.

Wat doen jullie op het gebied van cognitieve begaafdheid?

Sprankelende pretoogjes, daar gaan we voor! Peuters en kleuters met een ontwikkelingsvoorsprong hebben ook nood aan begeleiding op maat.

Sinds 2022 zijn we van start gegaan met het project van de uitvliegers waarbij deze kinderen extra cognitief worden uitgedaagd.

De laatste jaren hebben we onze expertise opgebouwd door ons aan te sluiten bij ‘Het lerend netwerk cognitief sterk functioneren’, gesubsidieerd door het Ministerie van Onderwijs. We staan ook in nauw contact met Project Talent van de KU Leuven en Hoogbloeier te Gent. Bovendien blijven we jaarlijks vormingen volgen om ons hierin verder te verdiepen.

Binnen het team hebben we een kerngroep die gespecialiseerd is in cognitief sterk functioneren. Juf Francisca is lid van het lerend netwerk CSF en juf Nele is onze begaafdheidscoördinator, zij behaalde dit attest via de opleiding van Hoogbloeier.

 

STAPPENPLAN voor onze cognitief sterk functionerende kleuters


Stap 1: Een aangepast aanbod in de klas

Met het aanbod in de kleuterklas dagen we onze peuters en kleuters uit op hun eigen ontwikkelingsniveau.    
Voor kinderen die nood hebben aan meer uitdaging, voorzien we materialen en activiteiten die al wat moeilijker zijn. We spelen daarbij in op de specifieke interesses en behoeften van de peuter en de kleuter want elk kind is anders.
We hebben op school ook een kangoeroe-kast. Dit is een kast met ontwikkelingsmaterialen van 2,5 jaar tot 10 jaar.  Op deze manier bieden we maatwerk voor elke peuter en kleuter.

Stap 2 : Project uitvliegers 

Heeft de peuter of kleuter nood aan nog meer uitdaging?  Dan laten we hem/haar deelnemen aan ons project “uitvliegers”.

In dit project organiseren we op regelmatige tijdstippen klasoverschrijdende activiteiten waar we de kleuters verder uitdagen op cognitief vlak.

De kleuters van de eerste kleuterklas spelen op deze momenten in de tweede kleuterklas.

De kleuters van de tweede kleuterklas gaan tijdens deze tijdstippen naar de grote Kriebel en werken daar samen met een groepje kleuters van de derde kleuterklas aan moeilijkere opdrachten, taken en spelletjes.  

Stap 3: Versnellen

Blijken bovenstaande stappen nog onvoldoende?  Dan kan versnellen een te overwegen optie zijn. Bij versnellen sluit de kleuter volledig aan bij een hogere leeftijdsgroep.

Deze beslissing wordt steeds grondig bekeken en besproken met alle betrokken partijen.

We kijken niet alleen naar wat het kind cognitief al kan, maar houden ook rekening met de overige ontwikkelingsaspecten. Het totaalbeeld van je kleuter zal bepalen of we tot een versnelling overgaan. Niet voor elk kind is versnellen een noodzaak of een goede oplossing.

Deze stap wordt steeds in overleg met de ouders en het zorgteam genomen.

Type School
Type school Kleuteronderwijs
Koepel school Katholiek Onderwijs Vlaanderen
Website https://www.speelkriebel.be
Twitter Kleuterschool De speelkriebel
LinkedIn
Facebook https://www.facebook.com/search/top?q=kleuterschool%20de%20speelkriebel
Plaats Kessel-Lo
Adres Jozef Pierrestraat 104
Postcode 3010
Toegevoegd door Nele Van Gaveren
Thema'sLeermodulesProfessionelenScholen & organisatiesWerkgroepenOndersteuningsbeleid CSFNieuwsbriefOver TALENT