Scholen & Organisaties

Naar het overzicht

Project TALENT

Het doel van project TALENT is het leren, de motivatie en het welbevinden van cognitief begaafde leerlingen te bevorderen door onderwijs en zorg zo goed mogelijk af te stemmen op hun onderwijsbehoeften.

Project TALENT is een interuniversitaire project onder leiding van KU Leuven, Universiteit Gent en Universiteit Antwerpen, uitgewerkt in samenwerking met de onderwijskoepels, Prodia vzw, drie lerarenopleidingen (UCLL, Artevelde Hogeschool, Karel de Grote Hogeschool) en de oudervereniging Bekina.
 

Wat doen jullie op het gebied van cognitieve begaafdheid?

Het identificeren en gepast begeleiden van cognitief sterke jongeren is een belangrijke taak van het onderwijs, omdat deze jongeren mee de kenniseconomie van morgen zullen vormgeven. Een relevant deel van de cognitief begaafde leerlingen presteert echter minder goed dan men op basis van hun potentieel zou verwachten.

 

Project TALENT wil onderzoeken in welke mate er sprake is van onderpresteren in het Vlaamse onderwijs en welke factoren de prestaties, de motivatie en het welbevinden van leerlingen kunnen bevorderen. Zowel de eigenschappen van de leerling zelf, elementen uit de thuisomgeving en factoren op school- en klasniveau worden onderzocht. Daarbij wordt bekeken wat het leren en de motivatie van álle leerlingen bevordert en welke factoren specifiek van belang zijn voor cognitief begaafde leerlingen.

Type School
Type school
Koepel school
Website http://www.projecttalent.be
Twitter https://twitter.com/ProjectTalentBE
LinkedIn https://www.linkedin.com/company/projecttalentbe/
Facebook https://www.facebook.com/ProjectTalentBE
Plaats Leuven
Adres Tiensestraat 102
Postcode 3000
Toegevoegd door

Onlangs toegevoegd door medewerkers van Project TALENT

Geplaatst door project TALENT

Waarin blinken sterke rekenaars uit?

Kenmerken van sterke rekenaars in de kleuterschool en de lagere school
Profielfoto van Projectteam TALENT
Geplaatst door project TALENT

Snel van start: vroege predictoren van cognitieve begaafdheid bij kleuters

Kunnen de eerste tekenen van cognitieve begaafdheid al in de kleuterklas worden opgemerkt?
Profielfoto van Projectteam TALENT
Geplaatst door project TALENT

Denksleutels, een eenvoudige manier om te verrijken

Denksleutels integreren in je lessen is een eenvoudige manier om verrijkend aan de slag te gaan.
Profielfoto van Projectteam TALENT
Geplaatst door project TALENT

KOLa–fiche, overgang van kleuter- naar het lager onderwijs

Met de ankerscholen van het Project Voorbeeldscholen ontwikkelden we een overgangsfiche voor de overstap naar het lager onderwijs, gelijkaardig aan onze aanvulling op de BaSo-fiche.
Profielfoto van Projectteam TALENT
Geplaatst door project TALENT

Leren leerlingen meer in homogene of in heterogene klassen? Bevindingen uit de TALENT-studie

Dat leerlingen in sterk heterogene klassen het even goed doen als leerlingen in meer homogene klassen, kan verrassend lijken: als leerlingen ongeveer van hetzelfde niveau zijn, zou de instructie naar verwachting beter kunnen aansluiten op hun niveau. Toch
Profielfoto van Projectteam TALENT
Thema'sLeermodulesExterne blogsProfessionelenScholen & organisatiesWerkgroepenVoorbeeldscholenOver TALENT