Scholen & Organisaties

Naar het overzicht

Project TALENT

Het doel van project TALENT is het leren, de motivatie en het welbevinden van cognitief begaafde leerlingen te bevorderen door onderwijs en zorg zo goed mogelijk af te stemmen op hun onderwijsbehoeften.

Project TALENT is een interuniversitaire project onder leiding van KU Leuven, Universiteit Gent en Universiteit Antwerpen, uitgewerkt in samenwerking met de onderwijskoepels, Prodia vzw, drie lerarenopleidingen (UCLL, Artevelde Hogeschool, Karel de Grote Hogeschool) en de oudervereniging Bekina.
 

Wat doen jullie op het gebied van cognitieve begaafdheid?

Het identificeren en gepast begeleiden van cognitief sterke jongeren is een belangrijke taak van het onderwijs, omdat deze jongeren mee de kenniseconomie van morgen zullen vormgeven. Een relevant deel van de cognitief begaafde leerlingen presteert echter minder goed dan men op basis van hun potentieel zou verwachten.

 

Project TALENT wil onderzoeken in welke mate er sprake is van onderpresteren in het Vlaamse onderwijs en welke factoren de prestaties, de motivatie en het welbevinden van leerlingen kunnen bevorderen. Zowel de eigenschappen van de leerling zelf, elementen uit de thuisomgeving en factoren op school- en klasniveau worden onderzocht. Daarbij wordt bekeken wat het leren en de motivatie van álle leerlingen bevordert en welke factoren specifiek van belang zijn voor cognitief begaafde leerlingen.

Type School
Type school
Koepel school
Website http://www.projecttalent.be
Twitter https://twitter.com/ProjectTalentBE
LinkedIn
Facebook https://www.facebook.com/ProjectTalentBE
Plaats Leuven
Adres Tiensestraat 102
Postcode 3000
Toegevoegd door

Onlangs toegevoegd door medewerkers van Project TALENT

Geplaatst door project TALENT

Hoogbegaafdheid en emotionele intelligentie: een complex verhaal

Hebben hoogbegaafde kinderen een hogere emotionele intelligentie dan gemiddeld begaafde kinderen? In een recent artikel brengen onderzoekers de resultaten van 21 studies bij elkaar om te bekijken hoe het nu precies zit...
Geplaatst door project TALENT

Autonomie, verbondenheid en competentie bij hoogbegaafde leerlingen

Als leerkrachten er beter in slagen om leerlingen in hun psychologische basisbehoeften te ondersteunen, dan zijn deze meer gemotiveerd voor school. Vraag is of er op dit vlak verschillen bestaan tussen hoogbegaafde en niet-hoogbegaafde leerlingen.
Geplaatst door project TALENT

Overzicht differentiatie- en verrijkingsmaterialen

In bijlage vind je een overzicht van diverse differentiatie- en verrijkingsmaterialen die op de markt aangeboden worden. Deze lijst wordt regelmatig ge√ľpdatet.
KennisbankThema'sExterne blogsProfessionelenScholen & organisatiesWerkgroepenOver TALENT