Scholen & Organisaties

Naar het overzicht

Project TALENT

Het doel van project TALENT is het leren, de motivatie en het welbevinden van cognitief begaafde leerlingen te bevorderen door onderwijs en zorg zo goed mogelijk af te stemmen op hun onderwijsbehoeften.

Project TALENT is een interuniversitaire project onder leiding van KU Leuven, Universiteit Gent en Universiteit Antwerpen, uitgewerkt in samenwerking met de onderwijskoepels, Prodia vzw, drie lerarenopleidingen (UCLL, Artevelde Hogeschool, Karel de Grote Hogeschool) en de oudervereniging Bekina.
 

Wat doen jullie op het gebied van cognitieve begaafdheid?

Het identificeren en gepast begeleiden van cognitief sterke jongeren is een belangrijke taak van het onderwijs, omdat deze jongeren mee de kenniseconomie van morgen zullen vormgeven. Een relevant deel van de cognitief begaafde leerlingen presteert echter minder goed dan men op basis van hun potentieel zou verwachten.

 

Project TALENT wil onderzoeken in welke mate er sprake is van onderpresteren in het Vlaamse onderwijs en welke factoren de prestaties, de motivatie en het welbevinden van leerlingen kunnen bevorderen. Zowel de eigenschappen van de leerling zelf, elementen uit de thuisomgeving en factoren op school- en klasniveau worden onderzocht. Daarbij wordt bekeken wat het leren en de motivatie van álle leerlingen bevordert en welke factoren specifiek van belang zijn voor cognitief begaafde leerlingen.

Type School
Type school
Koepel school
Website http://www.projecttalent.be
Twitter https://twitter.com/ProjectTalentBE
LinkedIn
Facebook https://www.facebook.com/ProjectTalentBE
Plaats Leuven
Adres Tiensestraat 102
Postcode 3000
Toegevoegd door

Onlangs toegevoegd door medewerkers van Project TALENT

De wetenschappelijke injectie

Datum: 4 maart 2021
Type: Seminar
Locatie: Online

Cognitief talent in Vlaanderen: wat weten we?

Datum: 10 maart 2021
Type: Seminar
Locatie: Online
Geplaatst door project TALENT

Onderpresteren detecteren: percepties van leerkrachten, ouders en leerlingen

In hoeverre slagen leerkrachten, ouders en leerlingen zelf erin om onderpresteren te detecteren? En bij welke groepen leerlingen valt onderpresteren minder eenvoudig vast te stellen? We zoeken antwoorden op basis van data uit het TALENT-onderzoek.
KennisbankThema'sExterne blogsProfessionelenScholen & organisatiesWerkgroepenOver TALENT