Scholen & Organisaties

Naar het overzicht

Project TALENT

Het doel van project TALENT is het leren, de motivatie en het welbevinden van cognitief begaafde leerlingen te bevorderen door onderwijs en zorg zo goed mogelijk af te stemmen op hun onderwijsbehoeften.

Project TALENT is een interuniversitaire project onder leiding van KU Leuven, Universiteit Gent en Universiteit Antwerpen, uitgewerkt in samenwerking met de onderwijskoepels, Prodia vzw, drie lerarenopleidingen (UCLL, Artevelde Hogeschool, Karel de Grote Hogeschool) en de oudervereniging Bekina.
 

Wat doen jullie op het gebied van cognitieve begaafdheid?

Het identificeren en gepast begeleiden van cognitief sterke jongeren is een belangrijke taak van het onderwijs, omdat deze jongeren mee de kenniseconomie van morgen zullen vormgeven. Een relevant deel van de cognitief begaafde leerlingen presteert echter minder goed dan men op basis van hun potentieel zou verwachten.

 

Project TALENT wil onderzoeken in welke mate er sprake is van onderpresteren in het Vlaamse onderwijs en welke factoren de prestaties, de motivatie en het welbevinden van leerlingen kunnen bevorderen. Zowel de eigenschappen van de leerling zelf, elementen uit de thuisomgeving en factoren op school- en klasniveau worden onderzocht. Daarbij wordt bekeken wat het leren en de motivatie van álle leerlingen bevordert en welke factoren specifiek van belang zijn voor cognitief begaafde leerlingen.

Type School
Type school
Koepel school
Website http://www.projecttalent.be
Twitter https://twitter.com/ProjectTalentBE
LinkedIn https://www.linkedin.com/company/projecttalentbe/
Facebook https://www.facebook.com/ProjectTalentBE
Plaats Leuven
Adres Tiensestraat 102
Postcode 3000
Toegevoegd door

Onlangs toegevoegd door medewerkers van Project TALENT

Geplaatst door project TALENT

Hogere-orde vragen als motor voor motivatie en betrokkenheid van leerlingen

Het stellen van verdiepende vragen wordt vaak gezien als een manier om cognitief sterke leerlingen uit te dagen. Toch blijkt dat veel leerkrachten dit onvoldoende toepassen in hun lessen. Deze studie onderzocht of een korte lerarentraining gebaseerd op Blooms taxonomie hen kan ondersteunen om meer...
Geplaatst door project TALENT

Alleen zijn en psychosociaal welzijn: verschillen tussen cognitief sterke jongeren en typische jongeren

Jongeren brengen om uiteenlopende redenen tijd alleen door: voor sommigen is het een moment van rust en zelfreflectie, voor anderen een manier om te ontsnappen aan negatieve gevoelens of sociale spanningen. Deze studie onderzocht bij 540 Vlaamse jongeren uit het vijfde jaar secundair onderwijs (waarvan de...
Geplaatst door project TALENT

Nieuwsbrief Expertisecentrum TALENT - editie 28

In deze nieuwsbrief: Onderzoek: “Eenzaamheidservaringen van CSF-leerlingen: individuele en contextfactoren onder deloep” Een slim begin: Hoe cognitief sterke studenten kunnen navigeren...