• Inspireren
  • Ondersteunen
  • Uitdagen

Platform cognitieve begaafdheid

Meld je aan

Inschrijvingen voor lerende netwerken

Zit jij soms met de handen in het haar als je een cognitief sterk functionerende leerling in de klas hebt en niet goed weet wat je dan kan aanbieden? Twijfel je of een leerling beter versnelt naar een hoger jaar of niet? Wil je graag te weten komen hoe je voor een cognitief sterke kleuter een aangepast aanbod kan voorzien? Wil je je team mee op sleeptouw nemen om een visie uit te schrijven of een beleid uit te werken rond deze doelgroep? Dan is een lerend netwerk cognitief sterk functionerende leerlingen (CSF) misschien wel iets voor jou!

Momenteel zijn in Vlaanderen 20 ankerscholen actief die lerende netwerken organiseren waarin ze andere Vlaamse of Nederlandstalige Brusselse scholen (zowel basis- als secundair onderwijs) inspireren en begeleiden bij het uitwerken van een geschikte aanpak voor CSF leerlingen, ondersteund door het Expertisecentrum Talent. Deelname aan deze lerende netwerken is volledig gratis.

Meer informatie over de netwerken vind u alvast in dit filmpje of op deze pagina.

Inschrijven voor de lerende netwerken kan via dit formulier.

4
Nieuwe bijdragen afgelopen 7 dagen

Recent toegevoegd door de redactie:

Nieuwsbrief Expertisecentrum TALENT - editie 27

In deze nieuwsbrief:


Terugblik TALENT-studiedag
Oproep: nieuwe ankerscholen gezocht!
Onderzoek: “Opgeven… of opleven? De rol van leerhonger tijdens moeilijke...

Opgeven… of opleven? De rol van leerhonger tijdens moeilijke wiskundelessen.

Terwijl sommige leerlingen opgeven wanneer de les moeilijker wordt, lijken andere leerlingen net op te leven wanneer ze met complexe leerstof geconfronteerd worden. Waarom vindt de ene leerling uitdagende leerstof boeiend, terwijl de andere afhaakt? Om dit te onderzoeken volgden we tien dagen lang 414...

Van leerkrachten, voor leerkrachten: infosessie lerende netwerken CSF

Datum: Vrijdag 14 maart 2025
Tijd: 13:30 tot 14:15
Type: Overig
Soort: Online

Nieuw in het platform

Een slim begin: Hoe cognitief sterke studenten kunnen navigeren door de uitdagingen van het hoger onderwijs

Sterke cognitieve capaciteiten zijn geen garantie voor succes in het hoger onderwijs. In Vlaanderen ondervindt een aanzienlijke groep cognitief sterke studenten uitdagingen bij de overgang naar het hoger onderwijs. De leidraad ‘Cognitief sterk functioneren: richtlijnen voor een inclusief beleid in (de...