Binnen doelgroep: Kleuters (2,5-6j)
Geplaatst door project TALENT

Waarin blinken sterke rekenaars uit?

Kenmerken van sterke rekenaars in de kleuterschool en de lagere school
Profielfoto van Projectteam TALENT
Geplaatst door project TALENT

Snel van start: vroege predictoren van cognitieve begaafdheid bij kleuters

Kunnen de eerste tekenen van cognitieve begaafdheid al in de kleuterklas worden opgemerkt?
Profielfoto van Projectteam TALENT
Geplaatst door project TALENT

Materiaal TALENT-studiedag staat online!

Wil je de studiedag graag herbeleven of kon je er niet bij zijn? Bekijk dan hier het programma van de studiedag met links naar alle presentaties én video-opnames van de plenaire sessies.
Profielfoto van Projectteam TALENT
Geplaatst door project TALENT

Wat denken leraren over cognitief begaafde leerlingen en beïnvloedt dit hun klaspraktijk?

De opvattingen van leraren over cognitief begaafde leerlingen en hun klaspraktijk onderzocht.
Profielfoto van Projectteam TALENT
Geplaatst door project TALENT

Hoe herken je sterke cognitieve vaardigheden?

Prof. Verschueren vertelt meer over hoe je bij iemand kunt herkennen dat zijn of haar cognitieve vaardigheden sterk zijn. En zijn er ook sociaal-emotionele kenmerken die in aanmerking komen voor herkenning van begaafdheid? Ze sluit ten slotte af met de st
Profielfoto van Projectteam TALENT
Geplaatst door project TALENT

Wat zijn cognitieve vaardigheden?

Prof. Verschueren vertelt je in deze kennisclip meer over wat cognitieve vaardigheden nu juist zijn. Wat is intelligentie? Zijn er verschillen in intelligentie? Welke cognitieve vaardigheden worden getest om intelligentie te meten?
Profielfoto van Projectteam TALENT
Geplaatst door project TALENT

Wat is cognitieve begaafdheid?

Prof. Verschueren vertelt jullie meer over wat cognitieve begaafdheid nu juist inhoudt. Wat is gemeenschappelijk in een aantal modellen die begaafdheid beschrijven? Welke visie heeft TALENT hierin? Waarom spreken we over cognitief begaafde leerlingen en h
Profielfoto van Projectteam TALENT
Geplaatst door project TALENT

Waar een wil is, is een weg: motivatie voorspelt schoolprestaties bovenop intelligentie en persoonlijkheid

Waarom haalt de ene leerling hoge punten, terwijl een andere het moeilijker heeft? Komt dat door verschillen in aanleg en persoonlijkheid, of speelt ook de motivatie een rol? We zochten het uit op basis van gegevens uit de TALENT-studie.
Profielfoto van Projectteam TALENT
Geplaatst door project TALENT

Motivatie bij cognitief begaafde leerlingen

In dit artikel gaan we in op drie belangrijke vragen: ‘Wat houdt het concept motivatie in?’, ‘Hoe speelt motivatie een rol bij begaafde leerlingen?’ en ‘Hoe kan ik zelf de motivatie van leerlingen bevorderen?’.
Profielfoto van Projectteam TALENT
Geplaatst door project TALENT

“Hoogbegaafd?!” Hoe ziet jouw leerkracht je?

We weten dat labels of korte omschrijvingen bepaalde stereotypes kunnen oproepen bij leerkrachten, bijvoorbeeld bij leerlingen uit minderheden of leerlingen met beperkingen. Maar wat roept het label ‘hoogbegaafd’ op? Positieve associaties? Of negatieve ve
Profielfoto van Projectteam TALENT
Thema'sLeermodulesProfessionelenScholen & organisatiesWerkgroepenOndersteuningsbeleid CSFNieuwsbriefOver TALENT