• Inspireren
  • Ondersteunen
  • Uitdagen

Platform cognitieve begaafdheid

Meld je aan

Scholen gezocht voor lerende netwerken cognitief sterk functionerende leerlingen

 

Hoe herken je cognitief sterk functionerende leerlingen? Hoe pak je dit aan in je klas? Welke methodes en materialen kan je gebruiken? Wat met leerlingen die minder presteren of bang zijn om fouten te maken? Hoe ga je om met dubbel bijzondere leerlingen? Zij beschikken over sterke cognitieve vaardigheden maar hebben ook te maken hebben met een leer- of ontwikkelingsstoornis.

Zitten jij en je collega's ook met dezelfde vragen? Sluit je dan aan bij 1 van de lerende netwerken rond cognitief sterk functionerende leerlingen.

Wat?

In een lerend netwerk wissel je wetenschappelijk onderbouwde kennis uit. Je deelt ervaringen en evidence-based praktijken met andere scholen. Zo leer je van elkaar en bouw je een kwaliteitsvol onderwijsaanbod en beleid uit voor cognitief sterk functionerende leerlingen.

De lerende netwerken worden begeleid door 1 van de 20 ankerscholen. Lees meer over de ankerscholen

Wanneer?

Vanaf 1 december 2023 gaan zo'n netwerken over heel Vlaanderen opnieuw van start.

Wil jij deelnemen?

Wil je als basisschool of secundaire school aansluiten bij 1 van de lerende netwerken? Meld HIER je school gratis aan

Twijfel je nog?

Twijfel je nog om je aan te sluiten? Een greep uit de reacties van de deelnemers aan de lerende netwerken 2021-2023:

  • "Ik vond het een verrijkende ervaring. Ik heb veel inzichten opgedaan en tools gekregen om concreet mee aan de slag te gaan in mijn eigen school. De begeleider staat ook steeds klaar om mee na te denken over bepaalde casussen. Ook bij de andere deelnemers kan ik terecht om vragen te stellen en ideeën uit te wisselen. Zo legden we de basis voor ons beleid rond CSF leerlingen en vormden we een kernteam. Ik kijk al uit naar de verdere uitwerking!"

  • "Ik heb al heel wat nascholingen gevolgd. Maar dit is oprecht de eerste nascholing die zo'n grote impact zal hebben op onze klas- en schoolwerking. We hebben als team echt iets bijgeleerd waarmee we aan de slag willen gaan. Het aangeboden materiaal kan je onmiddellijk toepassen in de praktijk. Er is ook nagedacht over de haalbaarheid en de planlast voor leerkrachten."

Meer informatie over het project vind je op onze projectpagina.

7
Nieuwe bijdragen afgelopen 7 dagen

Recent toegevoegd door de redactie:

Nieuwsbrief Expertisecentrum TALENT Editie 21 - oktober 2023‚Äč

In deze nieuwsbrief:
- Interuniversitair expertisecentrum (KU Leuven, UGent, Universiteit Antwerpen) voor begeleiding “Ondersteuningsbeleid voor cognitief sterk functionerende leerlingen”
- Hoe m...

Hoe motiveren leerkrachten cognitief sterke leerlingen? (De)motiverende leerkrachtstijlen onder de loep

Leerkrachten spelen een centrale rol in de motivatie van cognitief begaafde jongeren. In deze studie onderzochten we hoe leerkrachten hun leerkrachtstijl aanpassen aan de onderwijsbehoeften van deze jongeren.

Nieuwsbrief Expertisecentrum editie 20 - mei 2023

In deze nieuwsbrief: Vlaams ondersteuningsbeleid verder uitgebouwd, nieuwe studie 'leerhonger', leidraad versnellen SO, belang leerkracht-leerlingrelatie betrokkenheid begaafde leerlingen

Nieuw in het platform

Thema'sLeermodulesProfessionelenScholen & organisatiesWerkgroepenOndersteuningsbeleid CSFNieuwsbriefOver TALENT