Platform cognitieve begaafdheid
TALENT-onderzoek wint een internationale award!
Deze week kregen we het opwindende nieuws van de AERA Giftedness SIG dat één van onze onderzoeksartikels de tweejaarlijkse Path Breaker Award heeft gewonnen. Dit is een prijs die wordt uitgereikt als erkenning voor onderzoek over begaafdheid, creativiteit of talent dat gezamenlijk is uitgevoerd door een promotor en doctoraatsstudent en waarvan het artikel gepubliceerd werd in een tijdschrift dat normaal niet op deze domeinen gericht is. Door te publiceren in tijdschriften die gewoonlijk geen artikelen bevatten met focus op begaafdheid, bereiken we een grotere en andere populatie waardoor we meer bewustzijn creëren over de diverse onderwijs- en ontwikkelingsbehoeften van cognitief sterke leerlingen, één van de doelen van Project TALENT.
Deze erkenning voelt als een prestatie voor ons allemaal, want het is geweldig om de onderzoeksprioriteiten en conceptuele en methodologische benadering van Project TALENT erkend te zien als relevant en waardevol binnen de internationale onderzoeksgemeenschap voor begaafdheid. We bereiken de doelen die we wilden bereiken, en dit is opnieuw een herinnering aan dat feit. Proficiat aan dra. Alicia Ramos en prof. Karine Verschueren!
Literatuur:
Ramos, A., De Fraine, B., & Verschueren, K. (2020). Learning goal orientation in high-ability and average-ability students: Developmental trajectories, contextual predictors, and long-term educational outcomes. Journal of Educational Psychology. doi:10.1037/edu0000476